AFAS, Business Intelligence
AFAS, Business Intelligence
Wie mij een beetje kent, weet het wel: ik ben direct in mijn communicatie. De adviezen die ik mijn klanten geef, zijn gebaseerd op wat ik er oprecht van vind. Niet op verkoopkansen. En ook niet op relatiebehoud. Dat betekent ook dat ik soms een advies geef dat de ander niet fijn vindt om te krijgen. Een voorbeeld daarvan gaat over het al dan niet inzetten van maatwerk in AFAS. Gaat het om werkprocessen die niets te maken hebben met jouw core business? Ga dan niet in AFAS zitten knutselen en gebruik gewoon de standaard. Dat een proces niet bepaald uniek en speciaal is, is voor sommigen niet leuk om te horen.
Door: Ted Jansen

Iedere keer dat je informatie in AFAS vastlegt, stel je jezelf sowieso de vraag: hoe voegt dit waarde toe voor mijn organisatie? Welke stakeholder is hierbij gebaat? Collega’s, klanten, leveranciers of aandeelhouders? Of de Belastingdienst? Heb je daar geen zinnig antwoord op, dan zit je het voor niets te doen en stop je ermee.
Is de informatie die je vastlegt wel nuttig, onderzoek dan of het proces onderdeel is van je core business. Zo niet, gebruik dan de standaarden die AFAS zorgvuldig gebouwd, uitvoerig getest en jarenlang gebruikt heeft. Denk eens aan je indiensttredingsproces. Tenzij jouw organisatie zich bijvoorbeeld in de detacheringsbranche bevindt, is er niets bijzonders aan dat proces. Of zou het niet bijzonder moeten zijn en kun je jouw proces beter aanpassen aan best practices.
Want een maatpak staat ‘wauw’, maar er hangt ook een prijskaartje aan. Maatwerk dat je nu laat ontwikkelen, past na twee jaar bedrijfsgroei wellicht niet eens meer. Misschien kun je beter een pak uit het rek halen en erin groeien. Durf te vertrouwen op het advies van AFAS en richt je op wat echt belangrijk is: de kern van je bedrijf.
Natuurlijk geef ik zo’n advies pas als ik vooruit heb gekeken. Informatie die nu niet van belang lijkt, kan over een jaar wel belangrijk zijn. Dus als we een proces inrichten, kijken we samen met een schuin oog alvast naar BI. Kunnen we jou straks voorzien van de managementinformatie die je nodig hebt om je bedrijf te sturen? Wat wil je op de langere termijn weten? Toch blijkt ook dat negen van de tien keer binnen de standaarden te passen.
Vrije inrichting in AFAS voor je core business
Pas als je echt de kern van jouw bedrijf raakt, dan wordt het uniek. En dan kan het zeker zinvol of nodig zijn om op maat aan de slag te gaan. Juist dan kun je waarde toevoegen. En juist dan leveren mijn collega’s en ik exact wat je nodig hebt om het beste uit je bedrijf te halen. Meer weten? Neem contact met ons op!