Business Intelligence
Business Intelligence
Het staat al ergens op onze website en het klopt ook: geen dag is hetzelfde bij Embora. Dat komt – onder andere – doordat we ons werk voor veel verschillende klanten uit allerlei sectoren uitvoeren. Daardoor ben ik steeds met iets anders bezig en leer ik veel branches kennen. Neem vandaag als voorbeeld. De dag begon met een klant in de accountancy, daarna een uurtje voor een organisatie in de zorg en ik sluit de dag af voor een grote detacheerder. Die diversiteit is echt een belangrijk onderdeel van mijn werkplezier.
Door: Koen van Kessel
Bovendien is die diversiteit van invloed op de kwaliteit van onze dienstverlening. Want de data – en wat wij ermee doen – verschilt natuurlijk per branche. We werken aan andere inkoopdata, factuurregels, onderhanden werk, noem maar op. Ook de cultuur verschilt per sector. De detacheringsbranche is enorm vooruitstrevend en schakelt snel, terwijl de zorg behoudender en langzamer gaat. Daar komen ook andere vragen uit voort.
Een organisatie moet er ook aan toe zijn om met data aan de slag te gaan (lees bijvoorbeeld ook onze insight over het volwassenheidsmodel). Voor elke klant heeft sturen op data een andere prioriteit. Sowieso geldt voor elke organisatie dat je eerst zorgt dat je bedrijf loopt. Ga je groeien? Dan verlies je op een moment het overzicht op wat er speelt in de organisatie. Dan is onze data consultancy al snel een goed hulpmiddel.
Bij webshops heeft het weer minder te maken met de hoeveelheid medewerkers. Daar gaat het veel meer over de ontbrekende connectie tussen verschillende systemen. Zo ontdekte een van onze klanten dat de hoge kosten waarvan ze de oorzaak niet konden vinden veroorzaakt werden door online marketing. Wij zagen al snel dat er veel kosten waren door dure advertenties. Zonder dat er conversie tegenover stond. Daar konden ze meteen heel concreet mee aan de slag.
In de zorg zie je weer heel andere vraagstukken. Wij hebben een klant in de zorg. Zij kopen veel materialen in met een THT-datum, waarvan ze een riant deel uiteindelijk weg moeten gooien. Zonde van het geld natuurlijk. Vooral omdat de data er is. Wij hebben gezorgd voor een overzicht waarin materialen met een aflopende datum inzichtelijk zijn. De klant kan al die materialen terugsturen naar de leverancier en kosteloos inruilen tegen nieuwe materialen. Daarmee besparen ze een fortuin.
Voor mij als consultant is het dus erg interessant om met al die verschillende sectoren in aanraking te komen. Ik mag overal onder de motorkap kijken en er iets van opsteken. Hoe werkt dit bedrijf? Wat doen ze? Hoe doen ze dat? Kan het slimmer? Efficiënter? Super interessant. En wat ik bij de een leer, neem ik mee naar de ander. Zo worden we er met z’n allen beter van.
Ons team zoekt nog collega’s met affiniteit met data, AFAS en business intelligence. Liefst iemand die ook van variatie houdt en het leuk vindt om met allerlei verschillende mensen samen te werken. Heb jij interesse om mijn collega te worden? Kijk dan even bij onze vacatures of bel gewoon even op!